Őszi pofonok - avagy Ohat eddig ismeretlen arca

1. szeptember 1. és szeptember 3. között Pali barátommal ismét Ohatra látogattunk. Szeretünk ezen a vízen horgászni, nem ismeretlen számunkra ezen óriás halak birodalma. Szerencsénkre a jó időt is elcsíptük, hidegfront betörését is csak szombat estétől jelezték az időjósok. Igazából minden adott volt egy jó kis három napos pecára.

Péntek reggel izgatottan indultunk, bár kicsit megkésve. A pakolás kicsit több időt vett igénybe. Nehéz egy kisautóba két horgász felszerelését bepakolni egy három napos horgászatra, hogy az tényleg el is férjen. Jó szolgálatot tett erre Pali tetőcsomagtartója. A horgászatra Horse Baits-es golyókkal készültünk, mellé kukoricás-magvas etetéssel, valamint method mixel. Több ízvilágot is vittünk magunkkal melyek a következőek voltak: Squid Fruit (tintahal-gyümölcs), Chili Out (Fűszer-kolbász), BLM Liver (hús-máj), Onion Express (Hal-fokhagyma). Valamint a teszt alatt álló Krill és kagylós bojlikat is kipróbálhattuk. A golyók 20 és 24 mm-es kivitelben Soft és Hard jellegűek voltak. Ezzel a csali arzenállal bizakodva kezdtük el a péntek délelőtti horgászatot.

A botokat felcsalizva 100 m környéki távolságra vetettük be azokat. Majd következett a táborállítás, valamint az etetésre szánt gombócok elkészítése. Nagyon jól bevált etetési stratégiánk volt már erre a tóra, és mivel minden adott volt, hogy ugyanezzel a szisztémával vezessük le horgászatunkat, most sem cselekedtünk másképp. Tíz óra környékére rendezett horgászhely és tábor állt rendelkezésre és bajuszos barátaink számára is megterítésre került az asztal.

Egy óra körül lehetett, mikor még kapásig sem jutottunk, kicsit el kellett gondolkodnunk. Valami nem stimmelt, nem úgy történnek a dolgok, ahogyan szoktak. Talán csak nem állt ide a hal. Frissítettünk és vártunk türelmesen. Majdnem négy óra lehetett és még mindig semmi. Ekkor kicsit magunkba kellett szállnunk, hisz ezen a tavon ilyen jelenséggel még nem találkoztunk. Etessünk! Mondta Pali. Etessünk, válaszoltam és készítettem is a gombócokat. Ahogy elkezdtük „verni” a vizet, megtört a jég. A gombócok csobbanó hangja egy gyönyörű tükörponttyal ajándékozott meg minket, aki is a Krilles 24 mm-es golyónak nem tudott ellenállni. Gyönyörű füstölős kapást eredményezve a bevágás után érezhető volt végig hatalmas ereje.

Hatalmas 10,53 kg-os jószág, kár hogy még mindig divat egyeseknél a halak megjelölése.

A golyó szépen dolgozott, nem kellett sok idő neki, hogy elhúzza.

Bizakodva engedtük vissza barátunkat a fotó után, és befejeztük az etetést. Botomra ismét Krilles golyót csaliztam és dobtam vissza az etetés szélére. Pali barátom ugyanígy cselekedett. Hét óra környékén egy óvatos halacska keresgélt az etetésen és Pali botján ejtős kapást eredményezett. Bevágás után, mint egy kis gőzmozdony úgy tört a tó közepe felé. A 3,5 librás bot is tette a dolgát és sikerült a halat megfordítani. Mérlegelés után meglepő volt, hogy nem egy nagy súllyal rendelkező halat sikerült fognunk, de az erejét folyamatosan bizonyítani tudta.

Igazán erőteljében lévő 9,05 kg-os nyurga

A következő kapásra egészen fél tízig kellett várnunk. Pali egyik botját látogatta meg 7,6 kg-os tőponty, melynek ugyancsak a krilles golyó ízlett meg. Ezen botra Pali különleges csalit készített ezután. Egy 24 mm-es Chili Out golyó mellé egy Squid Fruit pop-up-ot főzött fel. Érdekes ízkombó ez kérem. Viszont igenis léteznek olyan tólakók, akik ezen különleges ízvilágra voksolnak. Éjfél után, olyan fél egy körül lehetett, mikor is ezen boton, lassan és óvatosan emelkedett meg a kapásjelző. Kicsit megtartotta, majd óvatosan elindult vele bajuszos barátunk. Elkezdődött a játék az éjszakában című 20 perces rövidfilmünk J. Megszákolva Pali segítsége is kellett, hogy sérülés nélkül a bölcsőbe tudjuk tenni barátunkat.

Szép egészséges tükörponty, a maga 13,23 kilós súlyával

Visszaengedése után komótosan távozott és a mellúszójával mintha még vissza is integetett volna nekünk. Visszafeküdtünk sátorunkba, de nem sokáig pihenhettünk. A krilles golyó újra halat adott. Hajnali 2 óra környákén egy 7,8 kilós tükrös ponty tette tiszteletét nálunk.

Ezek után ami említésre méltó az az, hogy tudtunk aludni egy jót, sajnos. Azért mondom, hogy sajnos, mert szeretek aludni, de ezekre a napokra nem az volt a tervem, hogy kialszom magam. Reggel frissen ébredve átgondoltuk az eddigi horgászatunkat. Nem etettünk, csak minimális golyót csöveztünk be. Mivel estére már mondták az esőt és a hideg levegő megérkezését, így fűszeres golyókra váltottam. Nem volt rossz az elképzelésem, hiszen 10 óra után egy igen vehemens kapás érkezett a botomra. Az akasztás után érezhető volt, hogy jófajta hal tette tiszteletét a 24 mm-es Chili Out golyóra. Nem tévedtem.

Elemi erejében lévő gyönyörű 13,2 kilós tükrös

Újra remények töltöttel el minket. Gondoltuk, na majd most. De sajnos ezt a halat is hosszú csend követte. Elindultam informálódni a tavon, ki mivel tud halat fogni. Ki az aki egyáltalán kapásokig tud eljutni. Az egyik beállónál az édes ízeket javasolta horgásztársunk, hisz ezen a napon ő is édes ízzel tudott csak halat húzni az előző napokkal ellentétben. Palinak sem kellett több, el is készítette az igazi gyümölcsös illatú csali kombinációt.

20 mm-es Squid Fruit süllyedő és a hozzá való pop-up „sapkázva”

A késő délutáni órákig próbálkoztunk, mikor is erre a kombinációra egy pikkelyes ponty érkezett.

Ellenállhatatlannak bizonyult

Egészséges 10,8 kilós bajuszos, gyönyörű uszonyokkal

Mint kiderült, sajnos ezen a napon ez volt az utolsó halunk. Este újra informálódni mentem, hiszen a jobb oldalunkon lévő szomszéd szinte egész nap húzta mellettünk a szebbnél szebb halakat. Tanulságos beszélgetésben volt részem. Olyan tapasztalatokat szereztem, hogy Ohat teljesen más arcát ismertem meg ezen beszélgetés alatt. Szomszédom elmondása szerint, ritka az ilyen ezen a tavon, de vannak helyezetek mikor észre kell venni azt, hogy néha a legkevesebb a legtöbb. Elmondása szerint a társával, akivel kiérkezett, kétfajta stratégiát alkalmaztak. Még társa gombócos etetés, addig ő minimális golyók becsövezése mellett döntött. Neki lett igaza. Vannak helyzetek mikor az etetés akár riasztó is lehet. Ennek tudatában vonultunk be sátrunkba és vészeltük át a szombat esti nem embernek való időjárási viszonyokat. Éjfél után többször is ellenőriztem a sátor leszúró tüskéit, olyan szél volt.

A kapott információk tekintetében vasárnap reggel azért még bizakodva keltem ki ágyamból. 12 óra még maradt pecára, még tudunk bizonytani. Ha másnak nem is, de magunknak mindenképp. Az időjárás is megnyugodott, mintha azt súgalta volna, hogy van itt még keresni valótik fiúk.

Minden vihart csend követ

A délelőtti órákban két halat sikerült fognunk. Mindkettő az én botomra jelentkezett, szinte egymás testvérei is lehettek volna.

Egy 9,5 kilós tőponty Chili Out-ra.

És 9,45 kilós ikertestvére Squid Fruit bojlira.

A kora délutáni órákra a sátorunk is teljesen megszáradt, így neki kezdtünk a táborbontásnak. Természetesen a botok továbbra is a helyükön maradtak. Indulás előtt még Palinak, sikerült egy szép tükröst fognia Chili Out golyóval.

9,45 kilós igazán jó erőben lévő tükrös

Összefoglalva a horgászatunkat, nem is tudom, hogyan fogalmazzak. A 60 órás horgászatunk alatt volt részünk napsütésben és nagyon zord esős szeles időben is. Összesen 10 db halat sikerült fognunk és kettő lefordult fárasztás közben. Az összsúlyt tekintve éppen, hogy az egy mázsa feletti eredményt el tudtuk érni. Pontosan 100,56 kilónyi halat sikerült horogra csalnunk, és ideiglenesen matracra fektetnünk. Ebből azért pozitív, hogy 4 db halunk is 10 kiló feletti volt. Negatív, hogy kb. négyszer ennyi fogásra készültünk.

Nehéz az embernek ilyenkor a saját hibáját beismernie, de azokból az információkból, amiket a kint pecázó horgászoktól kaptam, sok mindent leszűrtem. Soha nem találkoztam még Ohat ezen arcával, de mint tapasztaltam, ilyenkor is lehet eredményesen horgászni, csak más módszert kell alkalmazni. Az egészben az a szomorú, hogy a halottak alapján már ez első perctől elrontottuk. Rutin szerint kezdtük meg horgászatunkat, talán jobb lett volna 20 percet rászánni és informálódni kicsit, vagy legalább is átgondolni, hogy hogyan töltsük el tartalmasan ezt a 60 órát.

De a horgász is holtáig tanul. Mi is tanultunk. Óriási pofon volt ez, lehet hiányzott is már ez nekünk ezen a tavon. Levonva a tanulságot a következőeket tudom elmondani: Néha a legkevesebb a legtöbb, és igen előfordul, hogy akár 10 óránként is ízvilágot kell váltani, mert az időjárási körülmények ezt diktálják. Aki ezeken a napokon a megszokott módon etetett, az kevesebb halat tudott horogra csalni. Aki visszafogottan csövezte a golyókat, az eredményesebben tudott horgászni. Ennek ellenére még mindig hihetetlen számomra, hogy előfordul Ohaton, az etetés riasztó is lehet. Harmadik meglátásom, hogy talán nem is volt előttünk a hal, végig rossz helyen keresgéltük bajuszos barátainkat.

Azért mindenképp megköszönöm Ohatnak ezt a pofont, tanulságos volt és remélem tanulunk hibáinkból. És köszönöm Lovas Lajosnak is Horse Baits golyókat, legközelebb is használni fogjuk azokat. Amit fogtunk az legalább szép volt.